GODLEVSKIAI IR ŠIAUDINĖS KAPINĖS
Žemaitijoje yra išlikusios seniausios veikiančios Papilės krašte (Akmenės raj.) Šiaudinės kaimo kapinės. Informacija, kad jos įkurtos XIX a. pradžioje (Papilės apylinkės kapinės, Virginija Jurėnienė, Vilniaus universitetas, 2002), kai Šiaudinės dvaro tėvūnas Rokas Jochanas Godlevskis joms paskyrė žemės sklypą, yra ne visai teisinga, nes man pavyko nustatyti tikslią pirmųjų palaidojimų datą.
Kiekvienas stambesnis kaimas ar dvaras iki XIX a. vidurio turėjo savo kapines, mirtys buvo registruojamos parapijinės Papilės bažnyčios knygose, nes Šiaudinėje tuo metu buvo tik Roko Godlevskio pastatyta koplyčia, tačiau kai kuriuose mirčių įrašuose paminėtas Šiaudinės monsionarijus* Bonaventūras Michnevičius.
Jei kitų kaimų kapinėse dažniausiai buvo laidojami maži vaikai ar šv. Sakramento negavę, staiga mirę, žmonės, tai Šiaudinės kapinės jau nuo pirmųjų palaidojimų formavosi kaip rimtos, lygiavertės Papilės parapijinėms kapinėms.
1796 m. balandžio 10 d. Šiaudinės kapinėse palaidoti pirmieji du parapijiečiai: Tomas Lukanavičius (Lukowicz) 70 m. amžiaus iš Šiaudinės dvaro ir Jokūbas Jancauskas (Jancowski) 50 m. amžiaus iš Kerežių kaimo. Tų pačių metų gruodžio 17 d. čia palaidota bajorė Morta Lazdauskienė (Lazdowska), mirusi 70 m. amžiaus.
Ketvirtasis palaidotas - Šiaudinės dvaro savininko Roko Godlevskio anūkas, Klaros Godlevskytės ir Jurgio Burbos sūnus, kuris mirė gimdymo metu 1796 m. balandžio 10 d. ir buvo pakrikštytas, nesuteikiant jam vardo. Gimdymas, matomai, buvęs sunkus, nes pas gimdyvę buvo atvežtas Papilės klebonas Nikodemas Poniatovskis ir kūdikį (vyriškos lyties) pakrikštijo vos "palikusį motinos įsčias, kuris iškart mirė".
1806 m. gruodžio 19 d. Šiaudinės kapinėse palaidotas pats kapinių fundatorius Rokas Godlevskis, nugyvenęs 80 m. amžių.
Roko Godlevskio antkapis dabar ir prieš 20 m. - 2002 m. (antroji foto J. Jasinskaitės).
Šiaudinės bažnyčioje gimimai ir mirtys buvo pradėti registruoti tik nuo 1823 m. Ši data minima kalbant apie Šiaudinės bažnyčios didinimo statybų pradžią (priestato prie buvusios bažnyčios pristatymo). Kai kurie šaltiniai kalba apie buvusios koplyčios perstatymą, tačiau jau nuo XVIII a. pabaigos Papilės bažnytinėse knygose minima ne Šiaudinės koplyčia, o filijinė bažnyčia, turėjusi ir savo kunigą. Bet apie Šiaudinės bažnyčią ir Godlevskių šeimą - kitame pasakojime.
Išrinkau iš Papilės RKB knygų visus Šiaudinės kapinėse palaidotus žmones ir jų duomenis su metrikomis patalpinau virtualiose kapinėse. Telšių vyskupystės, o vėliau - Viekšnių dekanatines knygas (f 669, ap. 1 ir 8 ) jau nėra labai sudėtinga skaityti, tad apsiribojau tik kai kuriais palaidojimais. Tai žymesnių to krašto žmonių bei savo giminės mirtimis. Šiose kapinėse yra daug Meškėnų ir Šiaudinės dvarų valdytojų Beresnevičių giminės kapų, pulkininko Kleopo Michalausko (Pavirvyčio dvaro paveldėtojo) motinos ir žmonos kapai, iki šių dienų išlikęs Roko Godliausko kapas, Kairiškių dvarininko Vlado Sirutavičiaus pirmos žmonos ir jų sūnaus Jono kapas. Čia taip pat palaidotas anksti miręs Vlado brolis Juozapas Sirutavičius (kapas neišlikęs). Šiaudinės kapinėse taip pat ilsisi ir kompozitoriaus Deivido Zvonkaus protėviai.
Šiaudinės kapinėse palaidota mano propromočiūtė Petronėlė Molytė Usninskienė (1836-1922), apie 1872 m. iš Gadūnavo parapijos su didele šeima atkeliavusi į Meškėnų ir Šiaudinės kaimus, jos dukra Domicelė (1870-1921), anūkai Bronislava (1903-1920) ir Aleksandras (1939-1939) Paplauskai. Deja, antkapiai neišliko. Liko tik prisiminimas iš vaikystės, kad, vos įėjus į kapines, kairėje pagrindinio tako, matydavau antkapyje užrašytą Paplauskų pavardę.
2022 12 02
Komentarai
Rašyti komentarą