KLEBIŠKIO KAIMO IR DVARO ISTORIJA
Jei kurčiau Klebiškio kaimo herbą, jame būtinai būtų duonos kepalėlis.
Ant kalvos
įsikūręs Klebiškio kaimas garsus
savo piliakalniu, sovietmečiu pastatyta
koplytėle ir, bene, tik vietiniams žinomu čia buvusiu dvaru. Išlikę dvaro
pastatai, nežinia kiek autentiški, į pasaulį jau žvelgiantys pro plastikinius
langus, apsupti neišsenkančiais tvenkiniais, senų medžių alėjomis ir vis dar vaisius vedančių senų obelų sodu.
Pasidomėjus šio kaimo istorija, paaiškėjo gal įdomi jo atsiradimo legenda.
Visos legendos turi pagrindo, nors per šimtmečius pasakotos-perpasakotos dažnai
tampa labiau pasakomis, nei istoriniais faktais.
Maždaug
XIX a. viduryje po Suvalkų guberniją darbo reikalais keliaudavo miškininkas ir
kraštotyrininkas Aleksandras Polujanskis (1814-1866). Šių kelionių išdavoje
gimė knyga „Kelionės po Augustavo guberniją“, Jis surinko labai reikšmingą
medžiagą apie gamtą, valstiečių buitį, gyventojų pasakojimus. Keletą puslapių
Polujanskis paskyrė ir lenkiškoje gubernijoje gyvenusiems lietuviams.
(Aleksander Polujanski, Węndrowki po guberni augustowskiej celu naukowym
adbyte, Warszawa, 1898, p. 320-346).
Polujanskis rašo: „Vietoje, kur šiandien, prieš šimtą metų, o
gal net šiek tiek anksčiau atsirado palivarkas, buvo kaimas Pavarnėnais (Powernoni) vadinamas,
kurio naujakuriai turėjo nepriklausomybės privilegiją nuo bet ko, išskyrus
karalių, ir mokėjo tik nedidelį mokestį už savo teises į žemę tiesiai į
karališkąją iždą. Bet kai jie kažkokiu būdu prasižengė, valdžia kaimą
panaikino, gyventojus perkėlė toliau prie Kiauliškio upės, ir ten susiformavo kaimas Pakiauliškis (Pokieuliszki),
o toje vietoje, kur buvo Pavarnėnų kaimas, buvo įkurtas Klebiškio (Chlebiszki)
palivarkas“. Pavarnėnų kaimas pavadinimą buvo gavęs nuo šalia pratekančio
Varnios upelio.
Šią legendą patikrinti yra tik
vienas būdas. Laimei, yra išlikusios Prienų bažnytinės metrikų knygos net nuo
1678 m. Tai didžiulis turtas, nes to meto beraštėje visuomenėje šiose knygose
užfiksuoti krikštų, santuokų ir mirčių faktai išliko kaip vieninteliai dokumentai,
galintys nors iš dalies papasakoti apie tada gyvenusius žmones.
1678-01-07 Jokūbo Aukštakalnio iš
Pavarnių sūnaus Kasparo krikštas.
Pirmasis išlikusioje Prienų Romos
katalikų bažnyčios (toliau – RKB) knygoje Pavarnių (Poworny) kaimo paminėjimas
yra 1678 m. sausio 7 d., kai Jokūbas Aukštakalnis su žmona Kotryna krikštijo
sūnų Kasparą, o krikštatėviais buvo to pačio kaimo gyventojai Matas Čiužaitis
su Magdalena Kleiziene. Sekančiais metais kaime atšvęstos dvejos vestuvės.
Petras Stasiūnas į Pavarnius parsivedė Uršulę Naravaitę iš Mačiūnų, o
Kazimieras Kavaliauskas – Marijoną Didžiulytę iš Ingavangio. Per visus 1679
metus gimė tik vienas vaikas: Jonui ir Kotrynai Kupčiūnams gimė sūnus Jonas.
Dažniausiai minimos čia gyvenusių Kavaliauskų, Dagilių, Kleizų, Aukštakalnių, Šakalių, Juodžbalių šeimos. Gal
būt, Pavarnių kaimas ir buvo tuo metu įkurtas ir jam ypatingas privilegijas
galėjo suteikti tada valdęs Lenkijos karalius ir Lietuvos Didysis kunigaikštis
Jonas III Sobieskis.
Nuo 1704 m. kaimas jau vadinamas Pavarnėnais (Poworniany) ir jame tais metais gimė net 13 vaikų, tame tarpe Kazimieras Kavaliauskas su žmona Jadvyga Matukaite susilaukė dvynių Martyno ir Mykolo. Tarp Pavarnėnų kaimo gyventojų vyravo vien lietuviškos pavardės, krikštatėviais neretai buvo kaimynai iš gretimų Juodaraisčio, Ingavangio, Mačiūnų kaimų ar, net gi, iš Prienų miestelio. 1705 m. kaime jau gimė 16 naujagimių, 1706 m. gimė 9, 1707 m. – 14 vaikų. Tai buvo, ko gero, Pavarnėnų kaimo klestėjimo metai. Atsirado nauji gyventojai: Smolskai, Pempės, Motuzos, Juodšakaliai, Vanagai.
Aleksandras Polujanskis savo knygoje
aprašo dar vieną įdomią legendą – Prienlaukio ežero atsiradimo istoriją. „Tarp
Pavarnėnų kaimo ir šiandien egzistuojančio Prienlaukio kaimo kadaise driekėsi
erdvus slėnis, padengtas gražia velėna, kurį kerta dvi tarpusavyje
susiliejančios upės: Veršnia ir Varnupis. Ši pieva, be to, kad tiekė gerą šieną
Pavarnėnų kaimo gyventojams, nuėmus derlių, tarnavo kaip ganykla“. Kartą,
toliau pasakoja Polukanskis, kai vaikai nakčiai išginė į pievą arklius, o
pavargę užmigo, vienas iš jų susapnavo baisų sapną, kuriame išgirdęs
perspėjimą: „Bėk, nes ateina baisus svečias“. Pabudę vaikai apsižvalgę, arkliai
ramiai rupšnojo žolę ir vaikai vėl užmigę. Sapnas pasikartojo, tik šį kartą
vaikai prabudę išgirdo baisų Varnupio upės vandens ūžesį. Persigandę skubiai
nuginė arklius į kaimą, o ryte kaimo vyrai išėjo patikrinti, ar vaikai nemelavo
ir išvydo visą pievą užsemtą vandeniu. Taip susiformavęs Prienlaukio ežeras.
Kad ir sunkų, bet ramų gyvenimą
nutraukė į šalį atslinkęs Didysis Maras (1708-1712), laikomas pačiu didžiausiu
maru, kada nors nusiaubusiu dabartinę Lietuvos ir kaimynines Baltijos regiono
šalis. Išmirė apie trečdalis gyventojų,
likusieji badavo, nebuvo kam arti ir sėti laukus, nebuvo net kam mirusiuosius
palaidoti. Prienų RKB mirties metrikų knygos iš to laikotarpio neišlikusios,
tačiau Žemaitijos knygose esu radusi tokius kunigų įrašus: „Mirusiųjų
neberegistruoju, nes nespėju“, arba „Kaimynai NN namus sudegino su ten
buvusiais visais šeimos lavonais“.
1708 m. Pavarnėnų kaime dar gimė du
kūdikiai, o 1709-1713 m. čia nepakrikštytas nei vienas vaikas. 1712-1713 m.
gyvenimas Prienų parapijoje atgijo. Likusiems gyviems reikėjo kažkaip gyventi
toliau... Didžioji dauguma besituokiančiųjų tais metais - našliai ir našlės, iš
labai skirtingų kaimų, plačiai iš visos parapijos. Kaimuose atsirado naujos,
iki tol negirdėtos pavardės.
Aleksandro Polujanskio minimoje legendoje, kad kaimas kažkaip prasižengė ir todėl buvo panaikintas, tiesa gali būti daug žiauresnė. Kaimas tiesiog išmirė arba likę gyvieji nebegalėjo sumokėti karaliaus iždui mokesčių. Spėju, kad tuo metu valdžiusio Lenkijos karaliaus ir Lietuvos Didžiojo kunigaikščio Augusto II Stipriojo įsakymu iš Pavarnėnų kaimo gyventojų buvo atimta privilegija, o likę gyvi buvo perkelti į Kiauliškio upelio vadinamojo tarpeklio galą ir čia įkurtas naujas Kiauliškių (Kiauliszky) kaimas. Kaimas buvęs mažas, nes jame per artimiausią dešimtmetį metuose gimdavo tik po 2-3 vaikus. Nuo 1724 m. kovo 5 d. šis kaimas pradėtas vadinti Pakiauliškiais (Pokiawliszky).
1713-02-12
paskutinės santuokos Pavarnėnų kaime metrika.
Maždaug 1712-1713
m. šioje vietovėje ir vyko didysis kraustymasis. Prienų dvaro valdytojo
nurodymu likę gyvi Pavarnėnų kaimo gyventojai rentėsi naujas lūšneles
Kiauliškio „tarpeklio“ gale ir kūrėsi naujame Kiauliškio kaime. Pavarnėnų
kaimas tuo metu pervadintas į Klebiškį (Chlebiszki), kas iš lenkų kalbos
išvertus reiškia duonos lazdeles ar kitaip – duonos kepalėlį. Maro ir bado
iškankintiems naujakuriams tai buvo tarsi viltį teikiantis pavadinimas.
Klebiškio kaimas
pirmą kartą Prienų bažnytinėje knygoje paminėtas 1713 m. lapkričio 1 d.
Juozapas Rimkevičius su žmona Magdalena susilaukė sūnaus Martyno. Kiti šios poros
vaikai gimė jau Kiauliškių kaime.
Pirmasis Klebiškio
paminėjimas 1713-11-01 Prienų RKB knygoje.
Tik 1717 m. Klebiškyje sukrykštė sekantys trys naujagimiai: Jono Ščerboko sūnus Kazimieras, Valentino Brakito dukra Kotryna ir Stanislovo Baniūkščio sūnus Martynas. Krikštatėviais buvo anksčiau Pavarnėnuose gyvenę Jonas Dagilis, Ieva Gelčienė, Kotryna Kleizienė ir Barbora Mockapetrienė. Kitos pavardės negirdėtos, atsirado ir ne lietuviškų pavardžių. 1718 m. Klebiškyje atšvęstos net keturios vestuvės: Vasiliauskas vedė Sederevičiūtę, Čėpla - Brudnytę, Laikauskas – Kaveckaitę. Pastebėjau labai neįprastą tam laikotarpiui, nei vėlesniam laikmečiui reiškinį: santuokose liudininkais buvo poros: vyriškis ir moteris, ko neteko matyti iki pat tarpukario (XX a. pradžios). Vaikų gimė vienas kitas ir tai ne kasmet. Kaimas, matomai, neaugo. Ne visos bažnytinės metrikų knygos išliko, tad šoktelsime į 1742 metus. Iki 1747 m. Klebiškyje niekas negimė ir nesituokė. Ponai ruošė vietą naujam palivarkui.
Lietuvos valstybės
istorijos archyve (toliau – LVIA) saugoma viena Prienų kompromisinio teismo
byla, sudaryta 1796 m. kovo 1–2 d. (LVIA f. 274, ap. 1). Šioje byloje buvo nagrinėjamas
ginčas dėl Prienų seniūnijai priklausančių Tartupio, Klebiškio ir Zytoviškio
palivarkų tarp Lenkijos dvaro šambeliono bei Prienų seniūno K. N. Sapiegos
įgaliotinio Ignoto Vaicechovskio ir brolių Penčkovskių. Jame minima, kad
Klebiškio ir kiti paminėti palivarkai įkurti tarp 1744-1777 m. ir priklausė
Prienų dvarui. Tai patvirtina surasta pirmoji Klebiškyje paminėto bajoro MD
Antano Trzeciak ir jo žmonos MD Liudvikos Laniewskos sūnaus Pranciškaus krikštas
1747-02-26 (Priešais pavardę esančios raidės MD lot. Magnificus Dominus reiškia
kilmingas ponas, užimantis valstybines pareigas). Tai ir gali būti pirmasis
Klebiškio palivarko valdytojas. Ši pora palivarke susilaukė dar dviejų vaikų
(1748 m. ir 1749 m.). Keletą metų vėliau Klebiškio palivarke minimas kilmingas
Valentinas Markovskis su žmona Barbora Kaminskaite, kurie čia susilaukė penkių
vaikų. Be abejo, ponų gyvenimo patogumui, palivarke buvo ir keletas tarnų ar
kitas pagalbines pareigas atliekančių valstiečių. 1754-1759 m. paminėtos kaime
ar palivarke gyvenusios keturios poros: Juozapas Šalčius su žmona Ona Jančoraite,
Jonas Gluoksnis su Zofija Žilinskaite, Jonas Radzimonas su Ona Spudyte ir
Kazimieras Pačiauskas su Marijona Stankevičiūte.
Mirties metrikų
knygos išlikusios tik nuo 1791 m. Iš jų sužinome, kad kiekvienas kaimas turėjo
savo kapines. Klebiškyje iki 1815 m. mirė tik 4 žmonės: dvaro tarnai arba jų
vaikai, ir tai rodo, kad kaimas aplink palivarko centrą nesiformavo. Galima tik
įsivaizduoti, kaip atrodė kapinaitės, kuriose per porą dešimtmečių palaidojo
tik dvaro prievaizdo Juozapo Šiugždinio vienerių metų dukrelę Oną ir dvaro
tarną dvidešimtmetį Joną Mitkūną. Kitus du mirusiuosius giminės palaidojo Prienų
ir Prienlaukio kaimo kapinėse.
XIX a. pradžioje Klebiškio dvare jau gyveno
ponas Kasparas Hertmanas su žmona Ieva Kochanskyte ir 1814-01-17 jiems gimė
dvyniai. Į krikštynas iš Prienų atvyko teisėjas Nikolajus Sulistrovskis, iš
Šaltupio dvaro panelė Antanina Šukštaitė ir kiti šviesiausieji ponai.
Sekančiais metais kilmingam Juozapui Točickiui ir jo žmonai Juzefai iš
garsiosios Kozelų giminės dvare gimė sūnus ir jo krikštamote tapo būsimoji
Juozo Godlevskio uošvė Elžbieta Volmerienė iš Pakumprio dvaro su dideliu pulku
kitų garbingų ponų. Ji pakrikštys ir antrąjį Točickių sūnų. Tais metais dvare
gimė dar trys dvariškių vaikai.
Štai tokia Klebiškio kaimo atsiradimo, o
vėliau palivarko ir dvaro pirmųjų 150 metų istorija.
Nuotraukos autorės. Fotografuota 2025 06 26






Komentarai
Rašyti komentarą